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最終更新日:2024年11月11日
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<信仰と人生
信仰に生きる 040
2024年10月2日改訂
溝口 正
Saving All by Grace, Casting No One Away
〖 恵みによって救う、一人も捨てない 〗
原題:神の恩恵のみによって救われる
Original title: Saved by the Grace of God Alone
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☆信仰論 内村鑑三【信仰と救いのコペルニクス的転回 / The Copernican turn of Faith and Salvation】へ
本ページ下部に英訳掲載
English translation is posted at the bottom of the page.
* * * *
恵みによって救う、一人も捨てない
原題:神の恩恵のみによって救われる
私は〔教員生活〕約30年間の大部分を視覚障がい重複児(知的発達障がい)教育に携わった経験から、彼らは健常者のように理性や霊性の働きによって信ずることができない〔ということを知った〕。
〔宗教改革者ルターの《信仰義認論 しんこうぎにんろん》- 人の義とされるのは信仰のみによる- は、無教会を含む全プロテスタントの根幹とされる伝統的な教えの一つである。〕
〔しかし、〕「人の義とされるのは信仰のみによる」と言っても、〔彼ら障がい重複児たちには〕その言葉も意味も全く理解することができない。
〔したがって、〕「人の義とされる(=救われる)のは、信仰による」とすれば、重度の発達障がいのため、信ずることの意味さえわからない者は救われないこととなるであろう。
私が《信仰のみ》(信仰義認論)に〔深刻な〕疑問を抱き始めたのは、この問題からであった。神は重複障がい者たちのような脳や心や体に十字架を負った者たちを真っ先に救いたもうと私は確信しているからである。
悩みに悩んだ挙句(あげく)、私の到達した結論は「〔人は〕神の恩恵のみによって救われる」(=恩寵義認 おんちょうぎにん)ということであった。
《終りの日》には、地上で最も重荷を負っている者たちが、いの一番に〔神の〕《御国(みくに)》へ招かれるであろう。
かえりみてお前自身の信仰はどうかと問われるなら、「信じます。信仰なき我(われ)を救いたまえ」(マルコ福音書 9章24節)と叫ばざるを得ない〝あるか、なしか〟の信仰である。
ただ一つ、私は〔アジア太平洋戦争〕敗戦直後に挫折し、死の深淵(しんえん)をのぞき込んだとき、救〔い〕主イエスが顕現(けんげん)されて「子よ、心安(やす)かれ、汝(なんじ)の罪赦されたり(わが子よ、安心せよ。あなたの罪は赦されている)」〔と〕の一方的な恩恵のお言葉をたまわった。
〔これは、私の生涯にとって決定的な出来事であった。〕
私にはそのとき信仰はなかった。それにもかかわらず今なお、あの恩恵の言葉に包まれて救われていることを告白せざるを得ない。
神の恩恵は絶対的である。
重度重複障がい者たちが、信仰によってではなく、神の一方的恩恵(恩寵)のみによって救われているとすれば、私も彼らと全く同じ恩恵のみによって救われていることを心の奥底から有難く思う。
♢ ♢ ♢ ♢
(出典:溝口 正主筆『復活』458号、2005年3月。 「浜松聖書集会案内」2023年9月より転載。下線および( )、〔 〕、《 》内は補足・敷衍)
* * *
英訳
English translation
Save all by grace, cast none out
Original title: Saved by the Grace of God Alone
By Tadashi Mizoguchi
From my experience of having spent the majority of my 30 years as a teacher working with visually impaired and multi-faceted children (with intellectual and developmental disabilities), I have learned that they are unable to believe through reason or spirituality in the same way that able-bodied people can.
[The Reformer Luther's doctrine of justification by faith - that a person is justified by faith alone - is one of the traditional doctrines that are the foundation of all Protestants, including the Non-Church Movement.]
Even when it is said that "a man is justified by faith alone," they are completely unable to understand the words or their meaning.
If we say that "a person is justified (i.e. saved) by faith," then those who, due to severe developmental disabilities, do not even understand the meaning of believing, would not be saved.
It was because of this issue that I began to have serious doubts about "faith alone" (justification by faith).
I am convinced that God would first save those who bear the cross of their brains, minds, and bodies, such as people with multiple disabilities.
After much agonizing, I finally came to the conclusion that "people are saved by God's grace alone" (justification by grace).
In "the last days" those who are most burdened on earth will be the first to be invited into God's Kingdom.
When I look at myself and am asked about my own faith, I would be forced to cry out, "I believe; save me, my unbelievers" (Mark 9:24). It is a faith that is either there or not.
The only thing I can say is that just after Japan was defeated in the Asia-Pacific War, I was devastated and looked into the abyss of death when Jesus the Savior appeared to me and bestowed upon me these words of unilateral grace: "My son, take heart. Your Sin is forgiven."
[This was a decisive event in my life.]
God's grace is absolute.
If people with severe and multiple disabilities have been saved not by faith but by God's unilateral grace alone, then I am grateful from the bottom of my heart that I have been saved by the exact same grace as they have.
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